dansbandsfrun

Direktlänk till inlägg 8 april 2011

Säger man "jag vill ligga MED dig?"

Av dansbandsfrun - 8 april 2011 13:25

jo....jag tänkte på en sak...


Vårt sätt att prata har blivit så annorlunda.


När jag växte upp hette det;  "jag ska gå en promenad"

idag heter det;  "jag ska ta en power-walk"


När jag växte upp hette det; "Jag måste slappna av lite efter jobbet"

Idag säger man: "Måste chilla"


När jag växte upp sa man; "han har legat med många tjejjer"

Idag heter det;  "Han har fått ligga duktigt?"



FAN vad jag känner mig gammal när jag hör "kiddsen" prata   


 
 
Marie

Marie

8 april 2011 13:49

För att inte tala om hur de sätter "as" och "svin" före varje ord, blir smått galen på det;)
Sv: till Umeå har vi 8 mil, Skellefteå 25 och Bjästa bara 5 mil. Såg på FB nån som skulle upp till Umeå och dansa i helgen, var säkert till Mats Bergmans:)
Hoppas du och Mini får en fin helg!
Kram♥

http://miruschkas.blogspot.com

 
BEAUTY SECRETS

BEAUTY SECRETS

8 april 2011 13:55

Hahaha, så sant !! Känner mig också gammal ibland när man hör alla uttryck som används nuförtiden.

Jaa så klart måste du shoppa lite. Annars känns det fel på något sätt hihi:)
Dom märken har ganska bra mellan-priser. Har sett så mycket om dom märken på youtube, synd att dom inte finns i Sverige! Visst kan man beställa från nätet med det är en annan femma.
Nars - läppglansen och rougen verkar bra och underbara och Urban Decay har härliga ögonskuggapaletter.
:) Kramar

http://beautyandsecrets.blogg.se

 
Diana

Diana

8 april 2011 14:19

Hehe, det är verkligen inte lätt att hänga med idag... :)

http://www.decdia.blogg.se

 
carina

carina

8 april 2011 14:49

Ett ord som ständigt användes här, speciellt av sonen! ORKA! Än vad man sa att han skulle göra, så blev svaret orka! Lite smått irriterad blir man. Men som tur är har han slutet med det för bra länge sedan :)
Ha en go dag!
Kramen på dig♥

http://Izors-blogg.blogspot.com

 
Ama de casa

Ama de casa

8 april 2011 19:49

Jag FÖRSÖKTE verkligen hänga med, men stannade när det var ascoolt att säga "typ" typ hela tiden :-)
Nu håller jag på att öva på fet. Typ: det går fetbort.
:-)

sv: Chokladverktygen finns att köpa i Livigno. En trevlig by. Så du förenar nytta med nöje, alltså :-)

http://amacasa.wordpress.com

 
Neta

Neta

8 april 2011 22:48

Åh vad ska då vi i nästa generation säga... :D
När vi växte upp fick man inte svära, inte använda könsord och vissa saker nämnde man bara inte....
Nej det var inte alltid bättre förr men vissa saker tycker jag gått helt överstyr.
Ordet respekt används i tid och otid, men finns det så mkt respekt för varandra längre?

http://netaave.blogg.se

dansbandsfrun

8 april 2011 23:17

Helt sant med ordet RESPEKT. Räcker med att titta på ett avsnitt av Big Brother så får man bevis på hur mycket det missbrukas ;) (läs ett jäkla tjat)
ja, jag undrar hur min sons vokabulär kommer bli...jag ska jobba som en tok för att dra mitt strå till stacken.

 
charlotte

charlotte

8 april 2011 23:15

det sista har jag aldrig hört. måste bero på att de tycker att jag är så senil att det inte är ngn ide att prata om blommor o bin med mig :)
kram

http://kloppan.wordpress.com

dansbandsfrun

8 april 2011 23:19

hahaha ja men både du o jag har passerat "BÄST-FÖRE-DATUMET" vad gäller att bli tillfrågade det ;)
det MÅSTE va det ;)

 
Ingen bild

Ruth i Virginia

9 april 2011 05:12

Nu fick du en fem-etta med mej. Har inte bott i Sverige sen hösten 1951 och om DU har problem med dagens svenska, tänk på vad jag upplever!

Order "skit" var absolut taboo. Förresten, vem visste vad "taboo" var? Nu är det OK att använda "skit" som nånting alldeles extra bra.

Givetvis var kompisarnas mammor alltid Fru så och så. Dom man kände lite bättre blev "tant Svensson" och "farbror Petterson", även om dom inte var i släkten.

En gång när jag kom hem, användes uttrycket "till tusen". Tycks inte begagnas nu. Ordet "grymt"!
Helt ny mening. När det gäller sexuella ord - såna existerade inte :) -("ha samlag" var väldigt vågat). Språket är levande och ändras varje dag och det gör det intressant.

 
Ammis

Ammis

9 april 2011 05:45

Ja, sättet att tala förändras ju hela tiden. Det som stör mig mest är att helt plötsligt har vi fått en ny dialekt....svenska barn pratar med utländsk brytning..??? Vad hände??? Sen är det ju att vi pratar ju bara mer o. mer engelska/amerikanska i vardagen. Tror hela svenska språket faller samman tids nog och det sorgliga är att alla bara liksom hänger med.
Ha en go helg. krAMelikram

http://ammis.bloggplatsen.se

 
Susanne P

Susanne P

9 april 2011 07:42

Ja, men typ eller hur?!
Godmorgon.
Ps. du har något att hämta på min blogg!
Kram

http://www.susannep.blogspot.com

 
Ingen bild

pysseliten

9 april 2011 09:02

ja tänk vad många nya ord som har kommit . Jag hänger inte med är nog lastgammal .Men i helgen är jag yngre ;)) Party party .Kramis

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av dansbandsfrun - 16 januari 2014 19:04

      Jag gillar ju att pyssla. Och i vissa perioder tillverkar jag ganska mycket kul! Tänkte ni kunde få se lite från i somras när jag genomgick en "chabby chic-period"   (tryck på bilderna om de ska bli större)                   ...

Av dansbandsfrun - 14 januari 2014 23:26


Är det något som är viktigt att lära sina barn så är det att det är "insidan som räknas"!!   Kanske inte så enkelt i dessa ego/selfie/tränings/bantnings/narcissistiska tider men man kan göra sitt bästa som förälder. Det kan vi väl va överrens om?...

Av dansbandsfrun - 14 januari 2014 15:27

Just nu känner jag mig helt vilse i pannkakan....     Funderar jättemycket på om jag är "medelålders" eller vilken jävla "grupp" jag tillhör...     Jag kände igårkväll när jag gick hem från stan att jag nog börjar bli till åren, och inte ...

Av dansbandsfrun - 13 januari 2014 15:21


En blogg blir ju SÅ mycket mer intressant om den är full med roliga bilder, eller hur?                                                             
    *     Jodå....min tanke är att ha miljoner med bilder om ni bara kan ha lite tålamod. För...

Av dansbandsfrun - 12 januari 2014 23:45

Men ni är väl för goa som efter ett års tystnad fortfarande går in o kollar om jag är "här"!! Jag blir helt varm!!   Och faktum är att jag sedan några veckor tillbaka har funderat på att återuppliva den gamla "dansbandsfrun"....   MEN det f...

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Skapa flashcards